Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Strategisk kommunikation

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Strategisk kommunikation"— Presentationens avskrift:

1 Strategisk kommunikation

2 Varför ska du rösta på Folkpartiet?
Viktigt att alla kan tala om varför man ska rösta på Folkpartiet. Förmedla ett svar på det själv.

3 Våra utmaningar Är ingen tydlig röst i debatten
Skapar inga konfliktytor Har ingen känd företrädare Osäkra - varför ska man rösta på FP? Gör inte alltid rätt saker med våra begränsade resurser Svårt att gå från ord till handling

4 Inför valet 2014 Vi ägnar tid åt det vi kan påverka.
Vi gör oss relevanta för väljarna. Vi ökar professionalismen i alla led.

5 Att skriva en politisk plattform

6 Syfte med att ha en plattform
Att öka den strategiska skärpan med uthållig kommunikation Att tydliggöra gemensamt mål och hur vi ska nå dit Vägledning i att våga välja och våga välja bort

7 Rubriker i en politisk plattform
Mål Målgrupper Konkurrenter och motståndare Politiska utmaningar, väljarens problemformulering Huvudbudskap Kanaler

8 Mål Utan röster inga mandat och utan mandat inget liberalt inflytandet
”Sätt tydliga mål för vad som ska uppnås på daglig basis. Mät resultaten, utvärdera och förbättra den strategiska politiska kommunikationen” Antalet röster – tappar hälften Varför ska vi ha röster

9 all kommunikation utgår från väljaren
Målgrupper all kommunikation utgår från väljaren

10 Vattna där det växer

11 Konkurrenter och motståndare
10:45

12 Många moderatväljare har FP som näst bästa parti
Parti idag Andel med FP som andrahandsval Ungefärligt antal väljare Moderaterna 33,9 Kristdemokraterna 14,1 31 000 Centerpartiet 9,2 26 000 Sverigedemokraterna 5,8 18 000 Socialdemokraterna 4,3 96 000 Miljöpartiet 5,7 27 000 Vänsterpartiet 0,8 2 500 SCB PSU maj 2012

13 Huvudfråga och budskap
Max tre frågor, helst 1 fråga

14 Vår sakpolitik - budskap
Fullsortimentsaffären – i vårt ”program” Skyltfönstret – valmanifestet Gatuprataren – valda delar av valmanifestet som syns på flygblad, riktade utskick osv. Anna – ICA liknelsen Stigreklamen – valda delar av reklambladet (3 varor som attraherar målgruppen)

15 Vad är ditt budskap?

16 Syfte - Att bli tydligare i kommunikationen till såväl våra egna politiker som våra väljare. - Att kunna svara på frågan varför man ska rösta på Folkpartiet - Att ge en ökad förståelse för vilka väljargrupper man vill vinna och med vilka sakfrågor. Syftet med att ta fram en gemensam berättelse var.

17 budskap Huvud Valmanifestet Partiprogrammet

18 Budskapet ska! Sticka ut! Våga spetsa till
Ta ställning – skapa en kontrast Skapa konflikt med huvudmotståndaren Viktigare att vinna respekt än kärlek

19 Kommunikationskanaler
Med vilka kanaler når vi målgruppen? Får budskapet effekt hos målgruppen? Når vi väljaren i flera kanaler? Vågar vi prioritera bort? 11:25

20 Kanaler i en valkampanj

21 Tidasaxel - budskap Egna kanaler Köpta kanaler Icke köpta kanaler
Jan-mars april-juni juli-sept Icke köpta kanaler Egna kanaler Perioden januari-mars: icke köpta kanaler + egna kanaler (halvfart) Perioden april – juni: icke köpta kanaler + egna kanaler ( 2/3 fart) Perioden juli – september: köpta kanaler periodvis + icke köpta kanaler + egna kanaler (warp drive) Den stora ekonomiska och logistiska utmaningen handlar om att vid rätt tillfälle, till rätt ekonomi och rätt innehåll genomföra kampanjen genom köpta kanaler. Ekonomiska begränsningar kan delvis hanteras genom tidig och samordnad planering De två sista veckorna påverkas möjligheterna att nå ut via andra kanaler. Måste finnas resurser för att kunna lägga en/flera bombmattor och dominera Utformningen av budskapen behöver anpassa till kanalen. Vissa kanaler kräver interaktion och dynamik. Andra kräver mer känslor. T.ex. radiomediet innebär kort tid till eftertanke Kanalen som slår andra. TV har en enorm räckvidd jämfört med andra kanaler. Lär dig hur din lokala TV-station jobbar och medieträna dina politiker

22 Två grundläggande kanalstrategier
2. Organisk tillväxt Hög Effekt Låg Tid (minst 1 år) Valkampanjen är en blandning mellan de två strategierna. Behöver delvis anpassas efter målgrupper och politisk belägenhet Ingen statshemlighet. Andra partier använder redan de två kanal- strategierna. Utmaningen är inte att använda, utan hur och när Bombmattan bör läggas när man vill sätta agendan – i tiden och/eller kopplat till omvärldshändelser: poströstning, skolstart, valspurt etc. Kostar mest och behöver planeras mest Organisk tillväxt-strategin behövs fortlöpande för att upprätthålla en medvetenhet om Folkpartiets politik och företrädare *

23 Två grundläggande kanalstrategier
1. Bombmattan Hög Effekt Låg Tid (2-3 veckor)

24 Att tänka på Kom ihåg vem som är mottagare
Samma budskap i alla kanaler samtidigt Gör en tipsplan Välj en huvudkanal där närvaron är omfattande och sedan stödjande kanaler Håll i minnet mottagarens villkor. Uthållighet och fokus på ett begränsat antal budskap en förutsättning för att kanalstrategi ska vara meningsfullt Samma budskap i alla kanaler samtidigt. Mer effekt för pengarna och större förutsättningar att tränga igenom kommunikationsbruset Skapa en logisk helhet i kommunikationen. En time-plan är ett grundläggande verktyg. Egna aktiviteter ska integreras med identifierade omvärldshändelser, t.ex. skolstart, större händelser i kommunen/landstinget/regionen *

25 Uppgift Prioritera tre (3) konkreta saker du ska arbeta med den kommande månaden Vad är chansen att du arbetar med det här i kommande vecka - 1/10 – temperaturmätare Vi kommer att följa upp det här!

26 Varför ska du rösta på Folkpartiet?
Viktigt att alla kan tala om varför man ska rösta på Folkpartiet. Förmedla ett svar på det själv.


Ladda ner ppt "Strategisk kommunikation"

Liknande presentationer


Google-annonser