Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Prioritet Matematik i Umeå

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Prioritet Matematik i Umeå"— Presentationens avskrift:

1 Prioritet Matematik i Umeå
Välkommen! PriMa! Pri – Prioritet Ma - Matematik PriMa Umeå står för satsningen   Prioritet Matematik i Umeå som kommer att pågå inom För- och grundskoleförvaltningen samt Holmsund/Obbola och Hörnefors kommundelar under perioden

2 Fem mål för matematiksatsningen
Barn och elever ska i allt högre utsträckning uppleva att matematik är stimulerande och lärorikt. Barns och elevers tilltro till sin förmåga att lösa matematiska och logiska problem ska öka. Elevers behov av särskilt stöd i matematik ska minska. Studieresultaten i matematik ska förbättras. Elever ska i allt högre utsträckning välja att fördjupa sina matematikkunskaper under gymnasietiden.

3 LpFö -98 Förskolan skall sträva efter att varje barn:
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmågan att leka och lära Utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga Utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang. Utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum.

4 Matteinspiratörer Holmsund/Obbola, Umeå och Hörnefors har inspiratörer från alla rektorsområden som träffs regelbundet i nätverksträffar. Mattepiloter Vi från Hörnan och Storsjö förskola har även en mattepilot på varje avdelning.

5 Mål för matematik Hörnan och Storsjö förskola
Att med naturen som hjälpmedel utveckla den matematiska förmågan. Använda naturens likheter och olikheter för att se och skapa mönster. Synliggöra tärningen och barnens förmåga att använda den.

6

7 Hitta lika naturföremål som på kortet!
Uppdragskort Hitta lika naturföremål som på kortet! Jag springer med långa steg Det finns även uppdragskort med uppmaningar, tex ställ dig bredvid ett högt träd, klättra upp på en stor sten eller som på bilden ”spring med långa steg”.

8 Vi arbetar med färger! Barnen får leta naturföremål med samma färg som på deras uppdragskort!

9 Vi jobbar med sortering och mönster
Att barn tidigt får börja upptäcka och leka med mönster kan vara en god grund för att se mönster i algebran senare i matematiken. Att barn tidigt får börja upptäcka och leka med mönster kan vara en god grund för att se mönster i algebran senare i matematiken.

10 Naturgruppen 1.På väg till skogen.
2.Vi stannar vid övergångsstället tittar på vägmärket. Hur lång är din? Min är längre! 3.Framme i skogen har vi samling. 4.Barnen får till uppgift att jämföra pinnarnas längd .

11 5.Alla barn har jämfört sina pinnar.
6.Barnen bildar skat par för att sedan bygga bo tillsammans. 7.När barnen byggt sina bon så lekte vi sten sax påse.

12 Utematte Barnens uppgift var att hitta två kottar, den ena ska vara den största, den andra den minsta som dom kunde hitta. Hur många kottar lång är du? Vad är din kottlängd? Ekorren måste skala minst hundra kottar under en dag för att han ska bli mätt. Vi hjälps åt att hämta hundra kottar och räknar tillsammans

13 Naturgruppen Brasses hörna – fyra föremål
– Vilket skiljer sig från de övriga? Vilket ska bort? Stenen ska bort för den gör så ont när man kastar! Barnen får klura och föreslå och berätta hur de tänker

14 Kims lek - tjuv och polis.
Barnen är laddade. Alla barnen är poliser Pedagogen är tjuv. Här ligger ”skatterna” Under tiden poliserna tittar till att alla barn har det bra på gården så tar tjuven ett föremål. Skatten Hmm..bollen, nää.. Gula spaden..nu vet jag Kan poliserna lista ut Vad som saknas så får dom börja jaga tjuven…

15 Ytterligare en dag i skogen
Vi letar vår sifferkompis Nu kan vi gå iväg till skogen i en lång tallinje Alla barnen får en väst med en siffra mellan 1-5. Det finns två västar med samma siffra

16 Vi undersöker former Vi formar en cirkel Vi letar cirklar i naturen
-Tittar man på kotten uppifrån ser det ut som en cirkel! En svamp har också formen cirkel på sin hatt

17 Vi skapar cirklar -Långt där uppe! -Ser ni vår cirkel?
-Ser ni min cirkel? -Ser ni vår cirkel?

18 Vi skapar krokar att hänga upp formerna på
Det är inte lätt när man inte får se utan bara känna. -Hur var det nu då? –I vilken ordning kom formerna? Med hjälp av att både sett gjort och smakat på formerna har vi skapat upplevelser som barnen sedan kan återkoppla till Choklad- bit korv Taco- chips rån SMASKIGA FORMER

19 Gumman Höst matematik på roligt sätt
För att komma till gumman höst måste man först ta sig förbi några hinder. Man måste krypa igenom en tunnel Och ta sig över ån på de gröna, blå och röda stenarna Nu har vi krypigt genom tunneln, gått över ån, plockat något rött och tre kottar , satt oss på gummans långa kvast och hoppat 5 grodhopp så nu är vi framme hos gumman. Hon tycker vi har varit fantastiskt duktiga så hon bjuder på goda små bruna harlortar. Vi behöver plocka upp tre kottar som gumman vill ha i sin soppa

20 Matematik med Kung Vinter
Varje år får vi träffa Kung Vinter. Han utmanar oss alltid. Vi får räkna och hålla koll på olika matematiska bergepp -Jag ska få ner alla -Hej jag är i tunneln. Det är inte lätt att bowla med isklot Här gäller det att vänta på sin tur, och sedan krypa genom tunneln.

21 Rulla, rulla Kung Vinter Alla ska vi rulla nedför backen
Här gäller det att göra en snöboll och kasta den igenom cirkeln -Jag hoppade till det gröna strecket! Kung Vinter Rulla, rulla Alla ska vi rulla nedför backen Som ett avslut på alla roliga uppdrag får vi möta KUNGEN. Han bjuder på sina special snöbollar.

22 SODUKO Först får Barnen i uppgift att hämta 4st saker.
-Ser rätt ut! Snart är det nog min tur. -om jag lägger spaden här så blir det kotte, spade, pinne & sten SODUKO Först får Barnen i uppgift att hämta 4st saker. Därefter ska de hämta saker så att det blir 4st av varje sak. Sedan placerar pedagogen ut 6st saker på spelplanen Klart för spel!

23 Innematte sodukoplan Här jobbar barnen med eget gjorda soduko-knappar och ger varandra utmaningar.

24 Dag, månad & år Här synliggörs årets dagar och månader.
Varje dag flyttas en pinne från månadens burk till årsburken.

25 När barnen vill ta reda på hur många frukter de skall hämta till matbordet använder vi oss av träknappar som vi delat i halvor. En halv träknapp motsvarar en halv frukt. 6/2=3 Filippa har delat ut en halva till alla vid sitt bord. Kamraterna har skickat tillbaka alla halvorna till henne, sedan parar hon ihop halvorna för att se hur många hela frukter hon ska hämta från matvagnen. När hon kommer tillbaka med frukten lägger vi ut den bredvid "plockisarna" för att se hur hon tänkt.

26 Matematikens språk Grundläggande för att man ska kunna förstå och diskutera något är att man behärskar språket, att man vet vad orden betyder. Det finns många vanliga ord som förekommer i matematiska sammanhang, till exempel jämförelseord, lägesord och tidsord.

27 Jämförelseord Storlek stor större störst liten mindre minst
Antal många fler flest få färre färst (minst antal) Kvantitet mycket mer mest (volym) litet mindre minst Massa tung tyngre tyngst (vikt) lätt lättare lättast Längd lång längre längst kort kortare kortast Höjd hög högre högst Bredd bred bredare bredast smal smalare smalast Tjocklek tjock tjockare tjockast tunn tunnare tunnast Ålder gammal äldre äldst ung yngre yngst

28 Lägesord Tidsord Fler ord I på över under först
sist före efter upp ner ovanpå överst underst i början i slutet i mitten framför bakom bredvid mellan högst upp längst ner nära närmast utanför innanför ovanför nedanför uppåt neråt fram bak framåt bakåt vänster höger Tidsord nu då förr alltid aldrig ofta oftast idag imorgon igår i förrgår en stund längesen sällan ibland sedan strax snart nyss Fler ord alla ingen någon udda jämna hälften dubbelt knappt drygt ungefär full tom resten

29 På olika sätt synliggör vi matte i verksamheten.
Under vår senaste träff så kom vi överens att uppmärksamma olika ord. Varje vecka kommer vi att lyfta nya begrepp. Dessa begrepp kommer att användas flitigt på båda förskolorna och vår förhoppning är att även föräldrarna uppmärksammar dessa ord lite extra.

30 Glöm inte matteglasögonen!
Vilka är mina matteglasögon? Glöm inte matteglasögonen!

31 Språk och matematik hör ihop. Sätt alltid ord på vad du gör.

32 Tack för visat intresse!
Ella- Stina & Kikki

33 ZAP! (lite omgjord japansk rörelsesång)
Det var en gång en skogshuggare som gick ut i skogen för att hugga träd Han gick å gick å gick å gick don don don När han stod där och högg så kom något flygande igenom luften… ZAP! Så han gick å gick å gick å gick don don don ZAP! Han gick å gick å gick å gick don don don ZAP! Skogshuggaren blev jätterädd…..OAHH! Så han gick å gick å gick å gick don don don ZAP! OAHH! Han gick å gick å gick å gick don don don ZAP! OAHH! Men det var ju bara en ekorre. Och det är ju inget farligt. PUH! Så han gick å gick å gick å gick don don don ZAP! OAHH! PUH! Han gick å gick å gick å gick don don don ZAP! OAHH! PUH! Men detta var inte vilken ekorre som helst, det var en väldigt ovanligt busig ekorre som sa: BLÄÄH! Så han gick å gick å gick å gick don don don ZAP! OAHH! PUH! BLÄÄH! han gick å gick å gick å gick don don don ZAP! OAHH! PUH! BLÄÄH! Snipp snapp snut så var saga slut


Ladda ner ppt "Prioritet Matematik i Umeå"

Liknande presentationer


Google-annonser