Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Technical Visits från Japan

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Technical Visits från Japan"— Presentationens avskrift:

1 Technical Visits från Japan
Scandinavian Tourist Board Mattias Mannberg 14 Januari 2010

2 Dagens Agenda Technical Visits från Japan Bakgrund
Japan idag Fördelar med Technical Vists Efterfrågan och utbud Vem reser och varför Skandinaviska TV produkter Hur arbetar STB med TV? Aktiviteter

3 Överblick Japan

4 Japan idag Ekonomi: Världens näst största ekonomi (BNP)
Befolkning: 127 miljoner Arbetslöshet: 5,2% Viktiga industrier: Tillverkning (fordon, elektronik), kommunikation Efter USA…

5 Japansk turism 15.9 milj resor Kina, Korea, Hawaii, Australien
Technical Visits/business 3,02 milj Skandinavien: övernattningar TV pax

6 TECHNICAL VISITS vs. LEISURE?

7 Varför TV? 1. Kompletterar leisure turism
1b. Komplement (lågsäsong: Sep-April)

8 Varför TV? 2. TV Besökarna: Mindre priskänsliga Business Class
4-5* hotell Kombinerar resorna med shopping

9 VEM RESER PÅ TECHNICAL VISITS?

10 3 huvudsakliga segment/”organizers”:
Myndigheter/NGOs/NPOs: lösa/studera samhällsproblem Företag: processledning, styrning, miljöarbeten Skolor: internationalisering av Japan

11 Utmaningar/samhällsproblem
Åldrande befolkning Energiberoende Import av mat

12 Åldrande Befolkning Åldrande befolkning
Arbetskraftsinvandring vs. kvinnor i arbete (Immigrations, jämställdhetsfrågor, äldrevård)

13 Energiberoende Energiberoende 19% inhemsk energi produktion (SE 99%)
Kärnkraft, natur gas, kol, olja Utveckling kärnkraft, alternativa energikällor

14 Import av mat Importberoende 60% av all konsumerad mat importeras
(Effektivisera jordbruket, alternativ material) …FILM!

15 Skandinaviska TV produkter idag?

16 Varför TV till Skandinavien? (2005-2009)

17 Välfärd/Äldreomsorg (09)

18 Miljö (09) Nature conservation(nature education), local environmental policy, companies strategies, wastemanagement

19 Övriga (09)

20 TV Produkt 1 Destination: Sverige/Norge
Tema: business model, välfärd, biomassa, utbildningssystem, ekologi, ergonomisk design Längd: 8 dagar Pris: 640, ,000 JPY

21 TV Produkt 2 Destination: Belgien, Frankrike, Sverige Tema: Logistik
Längd: 9 dagar Pris: 668, ,000 JPY Innehåll: Helsingborg (ICA, EDEKA), Älmhult (IKEA), Bryssel (NIKE), Paris (3 suisses)

22 TV Produkt 3 Kansai Technical Visit Guide 2009
457 faciliteter, Kategorisering: Industri sektor Innehåll/höjdpunkt On-site observation Industrial experience Exchange of opinions Språk Besökstider Min. Max antal besökare

23 Hur går man vidare? Säkra utbud: Paketera produkten Klar information
Kvalitetssäkra produkterna Bearbeta säljsidan (Tour operators/agenter)

24 Hur går man vidare?(2) Säkra efterfrågan: Organizers: Köpsidan
Stat/landsting NPO/NGO Privata Företag Skolor

25 Vad gör STB?

26 Scandinavian Tourist Board
Asien: Gateway till Skandinavien Skandinavisk turismnäring: Redskap för produktmarknadsföring mot sälj- och konsumentled

27 Scandinavian Tourist Board
”VisitSweden” i Asien Aktiva i Japan, Kina, Australien, Thailand, Indien Partnerfinansierade marknadsaktiviteter

28 STB(2) – Några av våra samarbetspartners
Destinationer: Swedish Lapland, Stockholm Visitors Board, Fjord Norway, Finnmark TB, Tromsö TB, Wounderful Copenhagen, Greenbelt, Öresund region, Visit Flåm, Visit Oslo.. Flygbolag: SAS, Finnair, Thai Airways International, Icelandair Hotel kedjor: Scandic, First Hotels, Choice Hotels, Mariott Enskilda Hotel: Lindström Hotel, Ullensvang Hotel, Union Hotel Transport: DFDS Seaways, Viking Line, Silja Line, Hurtigruten Incoming: Miki, Tumlare , GTA, Our Agent, Scandinavian Perspective, Robinsson Scandinavia, RTS… Attraktioner: Skansen, Vasa, Fredriksborg, Millesgården, Floibanen

29 STB (3) - Aktiviteter Mot Säljledet Mot Konsumentledet
Scandinavian Workshops Kampanjer Seminarier i samarbete med större researrangörer/organizers Visningsresor för agenter Publikationer/manualer/nyhetsbrev/ Mot Konsumentledet Pressresor Presssupport Media event Web exponering Diverse publikationer (FIT manual, nyhetsbrev) Mässdeltagande

30 TV Aktiviteter Säljled: Visnings resor Technical Visit seminarier
Workshops (även Leisure) Slutkonsument: Organizer TV publikationer Hygge Sustainable Scandinavia Technical visits guide

31 STB /Aktiviteter STB Facilitator Marketing Support TV Promotion
Institute Organizer Partner Travel Agent Tour Operator Facility Industry End-user Travel Trade Provider

32 TACK! Kaffe? Mer information:


Ladda ner ppt "Technical Visits från Japan"

Liknande presentationer


Google-annonser