Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock"— Presentationens avskrift:

1 Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock
Tidsuttryck Verb för vardagliga aktiviteter Bestämd + obestämd form Repetition: numbers, the clock Expressions of time Verbs för everyday activities Definite + indefinite form Ta några kopior på övningsboken för säkerhets skull.

2 Läxan Vi studerar på Aalto-universitetet Han arbetar på restaurang.

3 Repetition: siffror (numbers)
När är du född? Vad är klockan? Hur många är vi i klassen i dag? Hur många bor i Finland? Hur många studerar på Aalto-universitetet? Hur många minuter går det på en timme? Hur många dagar går det på ett år? Vad har du för telefonnummer? Hur många barn har Barack Obama? Hur många dagar har oktober? Ni får försöka lista ut vad frågorna betyder - tillsammans - annars fråga mig! Fundera på svaren. Jag frågar om en stund. (Finland: 5,3-5,4 miljoner) (Aalto: ca tusen) Jag frågar alla: (vissa frågor kan ställas flera gånger - födelseår, telefonnummer, oktober > september osv) (10) Sedan: övning 2B, lyssna, s. 27 (vilka siffror hör du?) (små dialoger) (15)

4 Vad är klockan? Klockan är...
Repetition! Jag frågar ”Vad är klockan?” (Tjuvkika övn. boken s. 21) (20)

5 När? When? Vilken tid? At what time? (Hur dags?) (At what time?)
Börjar Slutar På morgonen På förmiddagen På dagen På eftermiddagen På kvällen På natten When? At what time? (At what time?) Start(s) end(s)/stop(s) In the morning (Before noon) in the daytime In the afternoon In the evening At night Gå igenom orden tillsammans. Ge några exempel: Vi börjar lektionen kvart över 2 på eftermiddagen.... Vi slutar.... Dela ut tv-tablån. De ska diskutera tiderna för tv-programmen.... Försök använda så många av dess fraser som möjligt!! (30) Sedan: lyssna på ”När börjar vi?” titta i boken s. 29. Fråga om det är något oklart. Lyssna igen. Lyssna en tredje gång utan att läsa! (40)

6 En vanlig dag / An ordinary day
Klockan 6.30 vaknar jag (wake up) Klockan 7 äter jag frukost ( I have breakfast) Klockan 8 åker jag bil till jobbet ( I go by car to work) Jag dricker kaffe 9.30 (have coffee) Lunch äter jag klockan 12 (I have lunch) Efter jobbet, ungefär klockan 18, äter jag middag (After work, around / I have dinner) Jag går på en promenad klockan 19 (go for a walk) Efter promenaden sitter jag vid datorn lite eller ser på tv (I sit by the computer / or watch tv) Sedan läser jag en bok (I read a book) Klockan 23 går jag och lägger mig (I go to bed) Jag berättar om en vanlig dag. Visa särskilt på verben! (45) Sedan: fråga alla i klassen: vad för du klockan 8, klockan 10, klockan 12 osv. De kan svara på engelska. Jag skriver upp verb! (55)

7 Ordföljd / Word order Jag vaknar klockan 6.30
Klockan 7 äter jag frukost Jag åker inte buss till jobbet Lunch äter jag klockan 12 Efter jobbet, ungefär klockan 18, äter jag middag Jag går på en promenad klockan 19 Efter promenaden sitter jag vid datorn lite eller ser på tv Sedan läser jag en bok Klockan 23 går jag och lägger mig OBS! Som jag sagt är ordföljden i svenskan viktig. Som jag sagt: verbet alltid på 2:a plats i huvudsatser (main clauses). Det vanligaste: subjektet först (subject) - men man kan också vilja ha annat än subjektet först - t.ex. adverbfraser som anger tid eller plats. Också möjligt placera objektet först (direct object) Jobba i övningsboken, s. 22. Placera orden i rätt ordning. Börja med orden i fet stil (bold letters) Gå igenom! (65) Sedan också B på s, 23. Tillsammans. Först översätter vi, sedan bestämmer vi ordföljden. (75)

8 Bestämd och obestämd form Definite and Indefinite form
En buss Ett hus En klocka Ett äpple Bussen Huset Klockan Äpplet Grundregeln: ”en” eller ”et” läggs till i bestämd form, men om ordet slutar på vokal skippas ”e”. Övning: titta på övningen vi just gjorde, s. 23 övningsboken. Vilka substantiv hittar ni. Skriv på tavlan båda formerna. Sedan: fler substantiv, t.ex. från textboken s. 24 (eller ur minnet). Jag skriver upp på tavlan - såsmåningom kanske vi hittar oregelbundna bestämda former. Förklara (t.ex. man - mannen, men man - manen) 80

9 Cornelis Vreeswijk: Jag hade en gång en båt
om/watch?v=OSy8Ti 2rh7Y Om Cornelis - Lyssna först en gång - översättning bredvid Sedan en gång till: stryk under substantiven! ruff=cabin köl = keel (bottom)

10 Om kursens slutprov About the Course exam
Omfattning: Kapitel 1- 4, Rivstart (utom imperativ) Tid: Sista lektionen, Tips: nok.se/rivstart, gör framstegstest 1 och kolla svaren i facit Scope: Chapter 1-4, Rivstart (except imperative) Time: Our last class, 18.10 Tips: nok.se/rivstart, do “framstegstest 1” and check “facit” Nästa kurs - anmälningstiden har börjat ti , to Grading scale: 0-5 Gå igenom listan med frånvaro + uppgifter! OBS! Rita: vill skriva 13 el 14 oktober!

11 Om den här kursen och nästa About this course and the next one
Evaluation: comes automatically by e- mail Registration: has started Times: tuesdays ; thursdays Utvärdering: kommer automatiskt per mejl Anmälning: har startat Tider: tisdagar ; torsdagar


Ladda ner ppt "Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock"

Liknande presentationer


Google-annonser