Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

presentation av Daniel Jönsson Lennart Schedin

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "presentation av Daniel Jönsson Lennart Schedin"— Presentationens avskrift:

1 presentation av Daniel Jönsson Lennart Schedin
Veta vad man ska göra presentation av Daniel Jönsson Lennart Schedin (mf)

2 Veta vad man ska göra Knowing what to do, kap 4 från boken ”The Design of Everyday Things” av Donald Norman

3 Nomenklatur Affordance = tillgänglighet Constraints = begränsningar

4 Veta vad ska man göra? Nya situationer – antal möjligheter
Kunskap från huvudet Kunskap från omvärlden Eftertänksam i tillgänglighet och begränsningar tillsammans i en design ger användarvänlighet

5 Fysiska begränsningar
Hindrar möjliga förfaringssätt Ex: Vissa delar passar rent fysiskt inte ihop Ex: Bilnyckel

6 Semantiska begränsningar
Bygger på syftet av en situation Ex: Motorcykelförarens huvud bör vara riktat mot färdriktningen Bygger även på kunskap av situationen.

7 Kulturella begränsningar
Bygger på vedertagna kulturella konventioner Ex: Olika lampors placering på motorcykeln Alla kulturer har sina tillåtna ageranden Problemet med användandet av dagens nya saker ligger i bristen av kultur

8 Logiska begränsningar
Ex: Alla delar till i legosatsen ska användas Alla har inte tillgång till den kulturella och/eller den semantiska informationen som krävs

9 Problemet med dörrar

10 Problemet med dörrar

11 Problemet med dörrar

12 Problemet med dörrar, lösning
Plattor – trycka Handtag – dra Rattar – vridas

13 Problemet med brytare Fartkontroll – tryck in för fortare
Annat ex: En viss typ av flygplan hade liknande knapp för klaffar och landningsställ

14 Problemet med brytare Hur ska de grupperas Hur ska de mappas
Vilka hör ihop och kan läggas bredvid Hur ska de mappas Vad styr brytaren i verkligheten En lösning kan vara att utnyttja flera dimensioner

15 Synlighet och återkoppling
Räcker inte med tillgänglighet och begränsningar Synlighet Göra delar synliga. Vilka kan röras? Vilken rörelse? Ex: trycka, dra, vridning, rotation

16 Synlighet och återkoppling
Så en användare kan bedöma effekten av handlingen Ex: knapptryckning på tangentbord ger tecken på skärm

17


Ladda ner ppt "presentation av Daniel Jönsson Lennart Schedin"

Liknande presentationer


Google-annonser