Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bakelit Forecast & Analysis

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bakelit Forecast & Analysis"— Presentationens avskrift:

1 Bakelit Forecast & Analysis
Slutredovisning Karlskrona, Bakelit Forecast & Analysis

2 Bakelit Projektet Projektets mål är att öka Europolitans kunskap om terminaltillverkarnas strategier, samt att föreslå strategier åt Europolitan som säkerställer bolagets behov av 3G terminaler för att komplettera det egna marknadserbjudandet.

3 Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329
Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

4 Delpresentation - terminalen
Bakelit Delpresentation - terminalen Komponentanalys Tekniska prestanda Begränsningar Teknisk prestanda ingen flaskhals! Problem: -användarupplevelse -produktion -mjukvara !

5 Delpresentation – applikationer & tjänster
Bakelit Delpresentation – applikationer & tjänster Kategorier Marknader Segment En lyckad implementation Tjänsterna måste hålla vad de lovar när de lanseras Skillnader mellan geografiska marknader !

6 Delpresentation – prissättning
Bakelit Delpresentation – prissättning Exempelterminaler Tjänsteintäkter Stor utmaning hitta tjänster med tillräcklig intäktspotential Nya beteendemönster !

7 Bakelit Delpresentation 15 intressanta terminaltillverkare – framför allt etablerade Strategiska allianser – främst för applikationer Teleoperatörernas roll – yta mot kund Hur kan Europolitan kombinera terminaler och tjänster? Hur kan Europolitan med rätt prissättning skapa bra erbjudanden till olika kundsegment? ? ?

8 Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329
Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

9 Motorola – segment efter behov
Bakelit Motorola – segment efter behov Mode Tidsbesparing Underhållning Enkelhet Källor bl.a.: Finanstidningen Vision Bakelit artikelsök.

10 Nokia - segment efter funktion
Bakelit Nokia - segment efter funktion Bildtelefon - Person-till-person - Inspirerande användargränssnitt Mediatelefon - Mobilt Internet - Tredjepartsapplikationer Kommunikator Affärssegmentet Kontorsapplikationer Källor bl.a.: Calling the Next Generation, White Paper från Nokia Bakelit artikelsök

11 Siemens - segment efter person
Bakelit Siemens - segment efter person Professionell Aktiv Medveten Källor bl.a.: Bakelit artikelsök Intervjuer vid CeBit, Hannover 2001

12 Leverantörernas segmentering
Matsushita Mitsubishi Ericsson Motorola Samsung Kyocera Siemens Alcatel Philips Sagem Toshiba Nokia Sharp Sony NEC Bakelit Leverantörernas segmentering Fokus Bolagens visade intresse genom prototyper eller existerande terminaler 1 Kontor 2 Bild 3 Roligt 4 Kompakthet 5 Mode 6 Internet 7 Enkelhet 8 Tålighet 9 Underhållning Källor: Officiella hemsidor, Bakelit artikelsök, Intervjuer på CeBit, Hannover 2001

13 Lansering Bakelit Samsung Mitsubishi Matsushita NEC Toshiba Motorola
2001 2002 2003 2004 Samsung Mitsubishi Matsushita NEC Toshiba Motorola Ericsson Siemens Alcatel Sagem Nokia Philips Sharp Kyocera Sony Fujitsu 3G GPRS Källor: Officiella hemsidor, Bakelit artikelsök, Intervjuer på CeBit, Hannover 2001

14 Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329
Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

15 Marknadsundersökning
Bakelit Marknadsundersökning För att hitta svenskarnas tjänstepreferenser Koppla tjänster till terminaler 2 veckor i april Drygt 300 enkätsvar

16 Tjänsteranking Bakelit Genomsnitt 1 2 3 4 5 Källa: Bakelit SMS
Banksaldo E-post Elektronisk kalender Vägbeskrivning Nyheter & Väder Surfa Hämta/skicka bilder Musik Aktier Kompis position Ta bilder Betala i butik Beställa varor Elektroniska visitkort Textdokument Filer Ringtoner Sport Chat Reklam Videoklipp Dataspel Nätverksspel Lotto Genomsnitt 1 2 3 4 5 Källa: Bakelit

17 Tjänsteranking topp 10 Bakelit SMS Banksaldo E-post
Elektronisk kalender Vägbeskrivning Nyheter & Väder Surfa Hämta/skicka bilder Musik Aktier Genomsnitt 1 2 3 4 5 Källa: Bakelit

18 Tjänsteranking 21-40 Arbetande
Bakelit Tjänsteranking Arbetande SMS Banksaldo E-post Elektronisk kalender Surfa Hämta/skicka bilder Vägbeskrivning Nyheter & Väder Elektroniska Visitkort Kompis position Genomsnitt 1 2 3 4 5 Källa: Bakelit

19 Tjänsteranking - slutsatser
Bakelit Tjänsteranking - slutsatser Demografiska grupper Populära tjänster Inga identifierbara skillnader mellan könen eller mellan olika sysselsättningar Vissa skillnader finns mellan olika ålderssegment Nytta Igenkännande Nöje lågt rankat

20 Kriterier för tjänstekaraktärer
Bakelit Kriterier för tjänstekaraktärer Terminal Nätverk Skärm Inmatning Navigering Minne Processor Mjukvara Säkerhet Bandbredd Uppkopplingstid Fördröjning Säkerhet Källa: Bakelit

21 Tjänstekaraktärer Uppkopplingstid Säkerhet Bakelit Inga tidskrav
Krav på kort tid Aktier/aktiehandel Banksaldo Positionering Höga krav Säkerhet Hämta/skicka bilder Unified Messaging Låga krav Vägbeskrivning Nyheter/väder/sport Hämta ringtoner Lyssna på musik Surfa på Internet Källa: Bakelit

22 Tjänstekaraktärer Bakelit 3 2,5 2 1,5 1 0,5 Navigering Skärm Inmatning
Navigering Skärm Inmatning Minne Processor För bakgrundsinformation se appendix Källa: Bakelit Mest populära Minst populära

23 Marknadsundersökning slutsatser
Bakelit Marknadsundersökning slutsatser De mest populära tjänster är krävande vad gäller input/output De minst populära tjänsterna kräver mer minne och processorkapacitet Begränsade krav på terminalernas tekniska prestanda. Säkerställ tillgången på terminaler som fokuserar på yttre egenskaper Tjänsterna kan lanseras tidigt. ! ! De mest populära tjänster är relativt sett ej bandbreddskrävande

24 Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329
Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

25 Kundsegmentering Bakelit 1. Demografiska grupper
Oavsett kön eller sysselsättning är preferenserna i stort sett lika, bara ålderssegmenten visar vissa olikheter. 2. Tjänster kopplade till terminaltyper Vi har inte kunnat gruppera tjänster efter intresse såsom exempelvis nöje. 3. Prisdiskriminering En segmentering av kundgrupperna efter hur mycket de kan tänkas vara villiga att betala Business Class Economy Class Viss ålderssegmentering

26 Kundsegmentering Bakelit Segment Business Class Economy Class (Kilroy)
(Happy Meal) Kunderbjudande Värde för operatör Ett abonnemang med hög månads-avgift, men med få tillkommande kostnader utöver detta Stor intäktsbas genom abonnemanget för att säkra månatliga intäkter. Ett abonnemang med låg månads-avgift, men med ett flertal tillkommande kostnader utöver detta Billigt abonnemang skall locka kunder, intäkter drivs av intressanta nättunga tjänster Vanligaste tjänsterna kostar efter användande, andra tjänster ingår i abonnemanget Fånga studenter, samt vänja denna intressanta kundgrupp vid nya tjänster Ett abonnemang med enbart förbetalda tjänster. Föräldrar kan spåra barnen Få mobilanvändande i lägre åldrar. Tillvänjning av mobil telefoni och dataöverföring Källa: Bakelit

27 Kundsegmentering Business Class Bakelit Filer från andra datorer
Nyheter/sport/väder Ladda ned videoklipp Datatrafiktjänster Skicka/hämta bilder Ladda ner dataspel Unified Messaging Kompisars position Dataspel on-line Ladda ned musik Surfa på Internet Vägbeskrivning Extra tjänster Bastjänster Aktiekurser Spel/dobbel Banksaldo Chatta Business Class Tid Mängd Meddelande Abonnemang Transaktion 1 1) Internetsurf upp till en viss tid/mängd ingår i abonnemanget Källa: Bakelit

28 Kundsegmentering Economy Class Bakelit Filer från andra datorer
Nyheter/sport/väder Ladda ned videoklipp Datatrafiktjänster Ladda ner dataspel Skicka/hämta bilder Kompisars position Unified Messaging Surfa på Internet Dataspel on-line Ladda ned musik Vägbeskrivning Extra tjänster Bastjänster Aktiekurser Spel/dobbel Banksaldo Chatta Kundsegmentering Economy Class Tid Mängd Meddelande Abonnemang Transaktion 1 2 3 En viss mängd meddelanden ingår i abonnemanget En specifik nyhetstjänst ingår i abonnemanget, ex Europolitan-TT En viss mäng surf ingår i abonnemanget Källa: Bakelit

29 Tjänsteutveckling Bakelit Tjänst UM Nyheter/sport/väder Banksaldo
Vägbeskrivning Aktiekurser Surfa YachtPosition Pollenrapporten Utvecklare Samarbetsform Garanterade tjänster Internetkonnektivitet Specialiserade tjänster Europolitan Europolitan-TT Europolitan-banker Europolitan-Gula sidorna Europolitan-Reuters Europolitan-ISP mobilePosition Palynologiska lab. Egenutvecklad Behöver en innehållsleverantör Bör funka med svenska banker Behöver innehållsleverantör Avtal Fristående, ingen massmarknad

30 Europolitan 3G-struktur
Bakelit Europolitan 3G-struktur Europolitan övergripande I Infrastruktur SP Tjänsteleverantörer T Terminaler = helägt Europolitan = delägt Europolitan = fristående certificerade Garanterade tjänster Internet- konnektivitet Specialiserade tjänster 2

31 Europolitan: 3G-Erbjudande
Bakelit Europolitan: 3G-Erbjudande Europolitan Europolitans kunder Garanterade tjänster Internetkonnektivitet Specialiserade tjänster 3G-erbjudande Tjänsteutveckling Europolitan/banker Europolitan/TT Europolitan/Reuters ISPs, OSPs Roaming partners PSTN/ISDN Restauranger/affärer 3G-terminaler Systemplattform Serviceplattform Applikationer 3G-terminaler, exempel 3G

32 Internet- konnektivitet Specialiserade tjänster Erbjudande till kunden
Bakelit Skapa värde för kunden Garanterade tjänster Internet- konnektivitet Specialiserade tjänster Erbjudande till kunden Kundvärde Tjänst anpassad även för icke-Internetanvändare Innehåll anpassat för den nationella marknaden Förädlad mobil tjänst Personaliserade portaler Ökad valfrihet för abonnenterna Tillför mobilitet till det fasta Internet Tjänst anpassad för smalare kundsegment. Uppfyller speciella krav på mobilitet och innehåll Personaliserade tjänster Värdeskapande Europolitans mål Bibehållet ägarskap över kunderna Ökade intäkter bortom ljudtjänster Ökade datatrafikvolymer och intäkter Stärka sitt erbjudande till kunden Ökade intäkter genom att dra nytta av kundprofil och kundlokalisering Resultat

33 Befintligt segment av användare av mobila tjänster
Bakelit Anammarkategorier Tidig majoritet Sen majoritet Målmarknad: Befintligt segment av användare av mobila tjänster Eftersläntare Tidiga anammare Uppfinnare Skeptiker Garanterade Tjänster Alla ålderskategorier är intresserade av garanterade tjänster Internetkonnektivitet Surfa i ålderskategorin 21-30 Skicka bilder i ålderskategorin 51-60 Musik och ringtoner i ålderskategorin 15-20 Specialiserade tjänster Kompisposition i ålderskategorin 15-20 Vägbeskrivning i ålderskategorin 51- Betala och beställa varor i ålderskategorin 61- Källa: Bakelit (2001)

34 3G-marknadsriktlinjer
Bakelit 3G-marknadsriktlinjer WAP-tjänster SMS-tjänster 3G-tjänster Icke komplett produkt Brist på innehåll Alla utlovade attribut inte Tillgängliga Utlovade attribut levde inte upp till vad man utlovat Teknologin möte inte kundernas behov Enkel produkt Enkel teknologi som inte utlovade mer än vad den kunde leverera Teknologin möte ett behov hos kunderna Komplex produkt Stort utbud av innehåll och tjänster utvecklat i affärspartnerskap med andra Alla utlovade attribut måste vara tillgängliga Teknologin måste möta ett behov hos kunderna Produkt Pris Ett högt pris är i konflikt med en massmarknadsansats Fast pris. Billigare än ett telefonsamtal. Priset måste vara i paritet med en massmarknadsansats Dåligt jobb i att utbilda konsumenter om produktens natur Informationen inte objektiv Dåliga produktrecensioner avslöjade brister Kunderna väl medvetna om produktens begränsningar Initialt sparsam marknadsföring. Lovade inte för mycket Utbilda konsumenter om produktens sanna natur Marknadsför inte 3G som mobilt Internet Rikta produkten till den nationella marknaden Promotion Distribution Distributionen av terminaler, tjänster och innehåll ofullständig En enkel tjänst som var anpassad efter de befintliga terminalerna Alla komponenter måste finnas tillgängliga samtidigt Målmarknad Adresserade inte tidiga anammare; fokus var på massmarknaden Enkel, komplementär tjänst riktad till ett brett befintligt marknadssegment Komplex tjänst riktad till ett befintligt marknadssegment Nät, terminaler, mjukvara, tjänster och innehåll borde vara integrerat och funktionellt innan lansering Produkten lanserades innan mjukvaran fanns tillgänglig för att leverera vad som utlovats Intensiv brådska för att komma ut snabbt medförde att produkten var inkapabel att utföra en stor andel av tjänsterna Produkten var funktionell när den levererades Timing av marknadsentré Källa: Bakelit (2001)

35 Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329
Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

36 Bakelitranking Bakelit Matsushita Mitsubishi Ericsson Motorola Samsung
Kyocera Siemens Alcatel Fujitsu Philips Sagem Toshiba Nokia Sharp Sony NEC Marknadsandel Produktbredd Inriktning Varumärke Snabb lansering Lokal etablering Plattform* P S MP P M S S M P MS P 3 1 2 Siffrorna i de blå cirklarna är ett betyg där tre är bäst och ett är sämst * M = Microsoft, P = Palm, S = Symbian Källa: Bakelit (2001)

37 Bakelit Bakelit Topp 5 Produktbredd, inriktning, varumärke, Sverigenärvaro, tidiga Produktbredd, inriktning, tidiga, innovation/utveckling, i-mode Storlek, produktbredd, varumärke, Sverigenärvaro, design Produktbredd, varumärke, Sverigenärvaro Produktbredd, tidiga Källa: Bakelit (2001)

38 Strategier – några slutsatser
Bakelit Strategier – några slutsatser Asiatiska och västerländska leverantörer söker samarbeten med varandra Etablerade terminalleverantörer är de viktigaste spelarna inom tidig 3G Etablerade leverantörer söker samarbeten främst inom mjukvaru och tjänsteutveckling Avvaktan i väntan på fungerande infrastruktur Källa: Bakelit (2001)

39 Samarbetsformer med terminaltillverkare
Bakelit Samarbetsformer med terminaltillverkare Bakelitidéer Tala tidigt om vilka typer av terminaler som ska subventioneras. Gynna öppna plattformar och trafikdrivare, tex. kameror Att beställa specificerade terminaler eller låsa sig vid vissa leverantörer ökar risken. Leverantör Tidig leverans Volymer Öppna plattformar Trafikdrivare Stöd för tjänster Operatör Kundinformation Garanterad subventionering Nätverksbeställningar Stöd för funktionalitet Källa: Bakelit (2001)

40 Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329
Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

41 Visionsterminaler - metodik
Bakelit Visionsterminaler - metodik Marknadsundersökning Tjänstekrav Tjänsteinnehåll Hårdvaror Förundersökning Mjukvaror Design/tekniskt innehåll Kundsegmentering Fyra huvudterminal-uppsättningar Leverantörer Priser o abonnemang

42 Visionterminal - Mainopolitan
Bakelit Visionterminal - Mainopolitan Teknisk beskrivning Mjukvaror Leverantörer Svartvit Touch-screen Pen-input Vridbar skärm Blåtand Dual band Öppen plattform E-post Minibrowser Kalender OCR Motorola Mitsubishi Ericsson Nokia Tjänster - tjänsteleverantörer Priser och abonnemang Voice Europolitan UM Europolitan Banksaldo Europ/banker Surf Europolitan ISP Nyheter Europ/TT Vägbeskrivn. Europ/Gula Sidorna Office extension Fristående Business Subventionera ej med pris. Erbjud i stället office extension tjänster. Economy Prissubventionering kombinerat med lång låsning av abonnemang.

43 Visionterminal- Pictopolitan
Bakelit Visionterminal- Pictopolitan Teknisk beskrivning Mjukvaror Leverantörer Färg Touch-screen Pen-input Kamera Minneskort MP3 Vridbar skärm Blåtand Dual band Öppen plattform E-post Minibrowser Kalender OCR MP3-spelare Bildredigering Motorola Samsung Tjänster - tjänsteleverantörer Priser och abonnemang Voice Europolitan UM Europolitan Banksaldo Europ/banker Surf Europolitan ISP Nyheter Europ/TT Vägbeskrivn. Europ/Gula Sidorna ”Photoloft” Europolitan Office extension Fristående Hård subventionering för att locka användare till att använda vykortstjänster och liknande. Driver trafik i näten med kamera och färgskärm.

44 Visionterminal- Connectopolitan
Bakelit Visionterminal- Connectopolitan Teknisk beskrivning Mjukvaror Leverantörer Svartvit Blåtand Knappsats Tillbehörshantering E-post Telefonbok Röststyrning Ericsson Motorola Tjänster - tjänsteleverantörer Priser och abonnemang Voice Europolitan UM Europolitan ????? Kan vara intressant att subventionera både för privata och företagskunder, eftersom tillbehörsmöjligheterna driver trafik.

45 Visionterminal- Trendopolitan
Bakelit Visionterminal- Trendopolitan Teknisk beskrivning Mjukvaror Leverantörer Svartvit Knappsats FM-radio MP3 E-post Telefonbok Röststyrning MP3-spelare Nokia Mitsubishi Samsung Tjänster - tjänsteleverantörer Priser och abonnemang Voice Europolitan UM Europolitan Ingen subventionering eftersom den ej är trafikdrivande.

46 Nästa steg Analysera den svenska marknaden mycket noggrant
Bakelit Nästa steg Analysera den svenska marknaden mycket noggrant Sök samarbeten med terminalleverantörer utan att låsa sig vid en enda Ta särskild hänsyn till användargränssnitt och öppen plattform Knyta avtal med leverantörer av ”garantitjänster” Lansera ”garantitjänster” tidigt, redan i GPRS-näten

47 Bakelit Frågor?

48 Motorola – oväntad etta
Bakelit Motorola – oväntad etta Motorola har varit en av de spelare som tidigast lanserat produkter för GPRS, och är en av de icke-japanska leverantörer som i år tänker leverera en 3G-terminal. Företagets designavdelning har tagit fram ett antal koncept där mycket tunn teknik skall utnyttjas för att integreras i helt andra produkter än vad som finns idag. Man har ett flertal designstudios i Italien och i USA, och ambitionen verkar vara att hålla en ledande position inom innovationer. Motorola har trots sina goda försäljningsresultat inte uppvisat någon större lönsamhet. En av de större tillverkarna för GSM-terminaler Bakelitbetyg: 16 + har en rad olika intressanta produkter + har idéer om terminaler med typiska 3G-egenskaper + starkt varumärke + etablerade med egna återförsäljare i Sverige

49 Samsung – asiatisk utmanare
Bakelit Samsung – asiatisk utmanare Ledande tillverkare för den asiatiska marknaden, där man visat god förmåga att ligga i framkant med sina produkter. Man har exempelvis terminaler för ett större testnät i Korea. Samsungs huvudproblem, att bolaget är alltför koncentrerat till några asiatiska marknader, kvarstår och det är osäkert när och hur bra man lyckas etablera sig i Europa. Stora volymer och god innovationsförmåga är viktiga styrkor. Är representerade i Europa, men deras design får ses som typiskt asiatisk, vilket kan vara en nackdel på den europeiska marknaden Relativt fokuserade på CDMA2000-tekniken Varumärket är relativt svagt i Europa, samtidigt som etablering i Sverige uteblivit. Bakelitbetyg: 15 + tidigt ute med lanseringar av nya tekniker + visar idag förmåga att släppa ett brett spektrum av produkter + har visat prototyper på flera intressanta 3G-fokuserade lösningar

50 Nokia - ingen brådska Bakelit
Nokia har inte visat något som tyder på styrka inom 3G-terminaler, men få tvivlar på bolagets förmåga att ta fram framgångsrika produkter. Duktiga på att ta fram nya modeller på löpande band, dock har man inte alltid lanserat produkter som ligger i absolut framkant tekniskt Den överlägsna marknadsandelen ger förmåga att sätta standarder. Bakelitbetyg: 15 + Största mobilterminalproducenten för andra generationen + Har visat förmåga att producera nya modeller i mycket högt tempo + Starkt varumärke, inte minst i Sverige + Väletablerade i Sverige - Har inte övertygat i sin förmåga att lansera nya tekniker tidigt

51 Ericsson – starka trots problem
Bakelit Ericsson – starka trots problem Ericssons position är fortfarande stark i Sverige, men marknadsandelen är stadigt sjunkande. Har ingen tradition av att ta fram konsumentprodukter för en massmarknad. Har haft betydande tekniska svårigheter vid produktionen av GSM-terminaler. Är överlägset bäst lokalt etablerade i Sverige. Har tidigare inte uppvisat förmåga att ligga långt fram rent tekniskt sett på terminalsidan. Bakelitbetyg: 14 + Relativt skickliga på att ta fram ett större antal olika produkter + Mycket starkt varumärke i Sverige + Lokalt etablerade - Är inte så skickliga på att ligga i den absoluta tekniska frontlinjen

52 Mitsubishi – japan med europeisk design
Bakelit Mitsubishi – japan med europeisk design Har, trots sin goda förmåga att ständigt leverera nya produkttyper, inte lyckats vinna tillräckligt med marknadsandelar för att ses som en riktigt stor spelare Liksom flera asiatiska spelare är de skickliga på att anamma och lansera produkter med nya tekniker Som företag betraktat är de även skickliga på hantering av konsumentprodukter Varumärket är relativt okänt, då telefonerna är brandade som Trium. Detta har gjorts med åtanke att ta fram ett speciellt varumärke för den Europeiska marknaden, och med detta även anpassa design etcetera. Bakelitbetyg: 13 + Har visat god förmåga att leverera ett spektrum av olika produkter + har varit snabb i sin lansering av nya tekniker - Är en i sammanhanget relativt liten spelare

53 Garanterade tjänster Bakelit Segment Mobil Portal Ta betalt för tjänst
ISPs Banker Nöjen Ta betalt för tjänst Konsument Kundprofil Innehållsportal Intäktsdelning Terminalsubventionering Partner Program Kunder Europolitan Tredje part

54 Internetkonnektivitet
Bakelit Internetkonnektivitet Segment ISPs Ta betalt för mängd Konsument Kundprofil Konnektivitet Innehållsportal Ta betalt för mängd Företag Abonnentprofil ISPs OSPs Roaming partners Fasta operatörer Företagsprofil el ISP Nya tjänstemöjligheter Konnektivitet Terminalsubventionering Partner Program Kunder Europolitan Tredje part

55 Specialiserade Tjänster
Bakelit Specialiserade Tjänster Segment Restauranger Detaljhandel Bilar Innehåll Ta betalt för lokaliseringsdata Ta betalt för tjänst Ta betalt för lokaliseringsdata Konsument Företag Kundprofil Kund-lokalisering ISPs OSPs Roaming partners Fasta operatörer Konnektivitet Terminalsubventionering Partner Program Kunder Europolitan Tredje part


Ladda ner ppt "Bakelit Forecast & Analysis"

Liknande presentationer


Google-annonser