Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Anders Parment, ek. dr. Stockholms universitet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Anders Parment, ek. dr. Stockholms universitet"— Presentationens avskrift:

1 Anders Parment, ek. dr. Stockholms universitet
Framtidens bilhandel – design, miljö och utsläpp, value-for-money och tilläggstjänster Tillstånd och trender KTH Anders Parment, ek. dr. Stockholms universitet 5 länder o undersökt distr Presentera mig kort Civilekonom, juridik o pol mag o arbetar bl a vid LiU med forskning om bilbranschen sedan 1998 Jag återkommer gärna till er senare med mera… Samarbetar med E&Y Ej så mycket gruppundantag; men det mesta jag tar upp är mekanismer som verkar oberoende av GU

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13 Hur fungerar en mogen marknad?
Kräsna kunder Många alternativ Produkten måste vara differentierad för att skapa engagemang Flera substitutprodukter Produkten inte en högengagemangsprodukt för det stora flertalet Bilen ifrågasätt, fr a av miljöskäl

14 Många statusprodukter kommer och går...
...gasolgrillar... ...gåsjackor... ...platt-teve... ...iPod... ...iPhone... ...iPad... ...chartermål... ...men bilen består... ...fast biltypen växlar... Bilen har en svagare ställning än tidigare

15 Bilens roll i samhället i framtiden

16 Image – snart mindre viktigt?

17

18 Mjukvaran viktigare än hårdvaran

19 Value-for-money – en kontakt eller många?
► Kommer framtidens bilkonsument att åka till ett ställe – eller leta upp det billigaste...? Nybilsköp – inbyte av begagnad bil Försäkring Finans Service och reparationer Däck ► Hur kan olika delar kopplas samman i produkter som ger konkurrensfördelar? Vad vill kunden att försäkringen ska innehålla? Originalstämpel i serviceboken – betalar det sig? Garantier Vägassistans Ett ställe att åka till istället för flera Mjukvaruuppdateringar... ► Gäller även fleet-kunder

20 Bra upplägg? Exklusiva lokaler Vi servar medan du väntar
Vi bjuder på frukost, lunch eller fika vid service Surfa gratis! Personlig servicemekaniker Kompensation om vi inte håller vad vi lovar

21 Men blir bilen en rolig produkt för färre?
Högengagemangsprodukter bidrar till individens självförverkligande, image och livskvalitet Ny bil, semesterresa, terrass, nytt kök Lågengagemangsprodukter behöver man... ... försäkringar, service och reparationer, villalån, socker, mjölk... ► Kan kunden bli lika nöjd med försäkring, service och reparationer som vid bilköp?

22 Vad som ger status har ändrats...
Traditionell kedja: Audi 100 GL5E Audi 100 CC Audi 100 2,3 CD Audi 100 2,8E Audi A6 2,6 Audi A6 2,4 Audi A6 2,8 FSI Men... Volvokombiandelen minskar stadigt, kanske det istället blir en: A7 3,0 TDI... En BMW X5 40d... En C220CDI Elegance... En begagnad E55 AMG eller en XC60...

23

24

25

26 Fler välbeställda kommer att köpa billigare bilar

27 Konkurrensdimensioner: bilköp
Köpa annat märke hos åf Köpa annat märke hos annan åf Likadan bil hos annan åf Köpa annan modell Köpa bil utomlands Leasa bil Bilpool Köpa en begagnad bil privat Behålla gamla bilen ett tag till... Amortera på villan… Åka jorden runt Avstå från tjänstebil

28 Nästa generation bilkunder...
Har vuxit upp i ett samhälle med: Många valmöjligheter – tidigt Ständig kommunikation Stora sociala nätverk Jobbar ständigt med sitt CV Auktoriteter ifrågasätts Stressas av andra saker Världen är närmare och mer transparent – nya möjligheter för talanger utan nätverk Nya kommunikationssätt

29 ...är annorlunda än förra generationen
40-talister/baby boomers: förnuftskultur och samförståndsanda Funktionalism Bygga tillsammans Vara en god samhällsmedborgare Arbete som plikt Vårda och samla, inte slösa Vill inte erkänna att de är emotionella ► 40- och 50-talister är en del av Generation Y:s uppväxtmiljö ”När jag var ung jobbade jag 100 timmar i veckan, och delägarna var och spelade golf. Jag jobbar fortfarande 100 timmar i veckan, och nu är 80-talisterna och spelar golf.”

30 Tiderna ändras...

31

32

33 Vad händer med miljöfrågan?
Den är självklar för unga! Jfr. uppväxtmiljö och synen på mp, utsläppsrättigheter, katalysator Allt vanligare att frågor om miljöhänsyn ställs vid anställningsintervjuer Autencitet – man måste leva som man lär ► Läget för olika drivmedel

34 En ny generation bilköpare

35

36

37

38 Bilen – en integrerad del av livsstilen

39

40 Bilmarknaden och framtiden
Design, miljö och säkerhet Utvecklings- och tillverkningskostnader pressas – mer samarbeten under skalet Fler tilläggstjänster – mer helhetslösningar? Hyra/Prenumereration och försäljning i stadskärnor? Vilka värden kommer att gälla? Komfort, kvalitet och trygghetskänsla? Individualism eller gemenskap? Ungdomlighet och dynamik? Förnuft eller känslor? Lågt pris eller enkelhet och helhetslösningar? Miljö eller prestanda? ► Kanske som i USA: bilen utgör en mindre del av köparens inkomst, kostar mindre att köpa och är enklare i utförandet P308, Golf VI, E-klass 80-talets miljöengagemang

41 Frågorna Två tänkbara utvecklingsförlopp är a/ att konsumenter köper tjänster där de är billigast och därmed själva sammanställer en helhetslöning, och b/ att konsumenter föredrar helhetslösningar. Vilka trender talar för a/ resp. b/? Vilket av alternativen tror ni kommer att vara det som ”vinner” kampen om framtidens bilköpare? Gör en omvärldsanalys och identifiera fem till åtta viktiga faktorer som påverkar framtidens bilhandel. Personbilen har haft en central roll i samhället, både som transportmedel och som ”njutningsmedel” med flitig exponering i populärkulturen. Vad kommer att hända I framtiden? Leta fram en vetenskaplig (en bra populärvetenskaplig är ok för detta ändamål!) artikel om talar för att klimatfrågan är akut, och en som talar emot. Diskutera vad dessa olika bedömningar innebär för framtidens bilindustri och bilhandel.


Ladda ner ppt "Anders Parment, ek. dr. Stockholms universitet"

Liknande presentationer


Google-annonser