Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Praktik Presentation Av Jesslyn Rose

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Praktik Presentation Av Jesslyn Rose"— Presentationens avskrift:

1 Praktik Presentation Av Jesslyn Rose
Hotell Björken Hej Allihopa! Jesslyn heter jag och jag hade min praktik på Hotell Björken. Praktik Presentation Av Jesslyn Rose

2 Hotell Björken Patienthotell 246 Rum Restaurang
Hotell Björken ligger mittemot sjukhuset och är mest ett patienthotell, som betyder att omkring 90% av deras kunder är patienter på sjukhuset men alla andra sorts kunder är välkomna att bo där! Under min praktik var jag med receptionen i två veckor och med restaurangen och konferens dem andra två veckorna. Min Handledare var Ingela och Miia och de och alla som jag jobbade med var så välkomnande och hjälpsamma och jag är väldigt tacksam för allt. Ingela Lundström Receptionschef Miia Valkonen Restaurangchef Handledare:

3 Receptionen Hur kan vi hjälpa dig? Hotell Björken Gäst belåtenhet
Incheckning Utcheckning Bokning Betalning Lösa problem Växel Transport Butik Gäst belåtenhet Rapporter Kommunikation mellan avdelningar Frågor Hotellansvarig under natten Först jobbade jag i receptionen, som jag har 4 års erfarenhet från så jag kände mig bekväm i den miljön och jag lärde mig ganska snabbt därför man gör liknande saker i de flesta receptioner men det tar alltid tid att lära sig ett specifikt hotellsystem och olika standardrutiner. De första dagarna följde jag mest med de andra och lärde mig deras rutiner. Efter några dagar med handledning kunde jag göra in och utcheckning, hantera betalningar och telefonväxeln som är de svåraste sakerna. Betalning kan vara svårt därför några patientkunder betalar inte, och andra betalar för allt, och vissa betalar mindre, o.s.v. så man måste vara försiktig och förstå hur faktura och andra sorts betalningar fungerar. Det absolut svåraste jag gjorde var att ta emot bokningar. Med bokning måste man veta ganska bra hur systemet fungerar och kunna prata i telefon som är svårt för mig. Många ringer till exempel från sjukhuset och säger bara, hej det är Lina från onkologen och jag vill boka in tre nätter för den 24 maj, går det bra? Så första gången var det lite för snabbt, men det gick bra därför jag hade alltid någon med mig som kunde hjälpa till eller ta över om jag behövde det. Det bästa med att jobba i receptionen är att jag träffar och pratar med så många personer, mer an ett hundra varje dag, som jag tycker är helt fantastik, och att varje dag är olika och det alltid finns någonting att göra!

4 Restaurangen Vi serverar dig frukost, lunch och middag varje dag!
Hotell Björken Vi serverar dig frukost, lunch och middag varje dag! Servera mat Diska Städa Hjälpa kunder Kunna jobba ensam Ställa i ordning Hjälpa laga mat Ansvarig för restaurangen under helgen Efter receptionen var jag i restaurangen och det var den första gången jag har jobbat i en restaurang, och det var intressant för mig att få lite erfarenhet och se hur det fungerar. Det var inte så svårt att lära sig restaurangen och efter två eller tre dagar kunde jag göra det mesta, men det är inte ett lätt jobb. Man springer runt hela dagen, ställer i ordning frukost, lunch, och middag, städar efter varje måltid, fyller på något, fixa någonting, svarar på frågor, o.s.v. Hotell Björkens restaurang är ganska upptagen. Om jag skulle gissa, tror jag att de serverar ungefär 300 personer varje måltid måndag till fredag. På helgen är det lugnare därför de flesta patienter åker hem. I både restaurangen och receptionen jobbade jag på morgonen och kvällen, och även under en natt i receptionen som var intressant att se hur nattkörning fungerade. Alla som jobbar på Björken betalar för maten från lönen och äter och fikar tillsammans. Jag gjorde också det och tyckte att maten var jättegod, och det var skönt att vara med mina arbetskamrater och att lära känna dem.

5 Konferens Hotell Björken Konferensansvarig Bokning Faktura
Ställa i ordning Affärslunch Städa Hjälpa till i restaurangen Jag var också med konferens i tre dagar. De finns bara en person som tar hand om konferenser och jag följde med henne och hjälpte till med att ställa i ordning konferensrum, affärslunch, fika, och vi städade efter dem. Jag observerade henne ta emot bokningar och göra fakturor. På affärslunchen serverade vi maten till dem på bordet, istället för buffet, som restaurangen gör, och nu vet jag hur man bär tre tallrikar samtidigt!

6 Språket? Hotell Björken Vad sa du? Nya ord Ingen rättar mig
Att fråga frågor Med språket tror jag att jag har lärt mig väldigt mycket under praktiken. Att prata med så många personer varje dag var ett fantastiskt sätt att förbättra min hörförståelse och de flesta patienterna var äldre och kommer från hela norra Sverige, så jag hörde många olika dialekter. Jag lärde mig att jag måste jobba mer med att ställa frågor. Ett vanligt misstag jag brukar göra är att inte börja meningar med verb för annars är det bara information. Jag märkte att jag gick runt och sa någonting till någon och de tittade på mig liksom, okej, tack, och sen förstod jag att det inte lät som en fråga. En annan sak jag måste kommentera om var att ingen rättade mig. Om jag frågade om någonting var rätt då rättade dem mig. Men nu har jag börjat tänka på framtiden och det känns ännu mer viktigt för mig att förstå grammatik därför efter korta vägen hoppas jag hitta ett jobb, och jag vill inte prata dåligt. Jag lärde mig också många nya ord, lite hotell jargong, men mest många medicinska termer som jag inte visste förut. Dialekter

7 = Skillnader? Olika Kundkretsar Mindre Klagomål Anställningsfördelar
Hotell Björken Patienthotell Mest patientgäster Tacksamma gäster Mindre konkurrens = Olika Kundkretsar Mindre Klagomål Anställningsfördelar Lyx resort område Mest fritidsresenärer Höga gästförväntningar Hög konkurrens Innan har jag jobbat inom lyxhotell med mest fritidsresenärer och höga gästförväntningar och hög konkurrens. På ett patienthotell är de flesta patientgäster och tacksamma och det finns nästan ingen konkurrens. Så de största skillnaderna var att det var en helt annan kundkrets och på björken hade dem inte många som klagade, särskilt om du jämför de med gäster som kommer på sin bröllopsresa eller för något speciellt tillfälle som jag var van vid. Den andra stora skillnaden var anställningsfördelar, som är väldigt bra jämfört med USA, till exempel schemat, semester, sjukfrånvaro, och mamma- och pappaledighet.

8 En Liten Historia Hotell Björken
Och som jag har sagt är alla dagar olika på ett hotell, och någonting som hände när jag var där var att en man checkade in utan en bokning och pratade engelska. Jag visste direkt att han kom från USA på grund av sin dialekt, så jag frågade varifrån kommer du, och han svarade att han inte riktigt kunde säga, men någonstans i the Amerikas, som jag tyckte var jättekonstigt. Men okej, han behövde inte att säga och jag sa att jag frågade därför jag kommer från Florida och han sa ingenting, men 2 minuter senare måste han ge mig någon legitimation för att boka ett rum och han gav mig ett Florida körkort! Så självklart tyckte jag att det var konstigt. Nästa morgon förlängde han sin vistelse precis före utcheckningstiden och senare kom han tillbaka till receptionen arg och sa att någon hade brutit sig in i hans rum och stulit hans saker! Det första jag tänkte var, oj, han är en amerikansk bedragare! Men det var han inte. Det var så att städaren hade städat hans rum, därför de inte visste att han hade förlängt sin vistelse och tog hans saker därför dem trodde att han hade checkat ut och bara glömt något i garderoben. I slutet var allt okej och han var snäll och glad, men många saker händer på hotell och ibland är det inte så lätt att lösa problemet.

9 Viktigaste för mig? Jag vill göra det här! Jag kan göra det här!
Hotell Björken Jag vill göra det här! Jag kan göra det här! Det viktigaste för mig var att min praktik gav mig god insikt i hotellbranchen i Umeå och har gjort mig ivrig att fortsätta min karriär i Sverige. Och före jag började praktiken var jag orolig att språket skulle vara ett stort problem därför mitt yrke handlar så mycket om kommunikation, men jag var positivt överraskad att jag faktiskt kunde förstå nästan allt. Det har givit mig det självförtroende jag behövde. Och sist men inte minst, har jag fått ett sommar jobb och ska jobba i receptionen och restaurangen lite i Juni, juli, och Augusti och jag är så glad att få tjänsten, men mest för att de vill att jag ska jobba hos dem! Jag har fått ett sommarjobb!

10 Praktik på Hotell Björken
Tack för att ni har lyssnat! Av Jesslyn Rose


Ladda ner ppt "Praktik Presentation Av Jesslyn Rose"

Liknande presentationer


Google-annonser