Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Automatic Identification System

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Automatic Identification System"— Presentationens avskrift:

1 Automatic Identification System
Vad är AIS?? AIS står för Automatic Identification System

2 AIS togs fram som ett antikollisionssystem
AIS hjälper dig att upptäcka andra på ett lättolkat sätt AIS visar dig exakt var andra befinner sig och hur deras framfart är

3 Vår AIS visar exakt vart målet är och vilken kurs och fart det har!
Vid en stjärnklar natt är det inte svårt att upptäcka lanteror. Det svåra är att skapa sig en uppfattning om avstånd till målet och hastighet som målet har. Vår AIS visar exakt vart målet är och vilken kurs och fart det har!

4 Likaså I skymmning. Vi ser föremålet……
men det svåra är att skapa sig en uppfattning om avstånd till målet och vilken hastighet målet har. Vår AIS visar exakt vart målet är och vilken kurs och fart det har!

5 Ibland kan vissa situationer göra det svårt att upptäcka lanternor
Vår AIS visar exakt vart målet är och vilken kurs och fart det har!

6 Vår AIS visar exakt vart målet är och vilken kurs och fart det har!
I dimma kan det i princip vara omöjligt att se andra båtar och därmed få en uppfattning om avstånd till målet och vilken kurs målet har Vår AIS visar exakt vart målet är och vilken kurs och fart det har!

7 När det blir trångt kan vår radar få det svårt.
Vår AIS visar alltid exakt information oberoende farledssituation!!

8 Med AIS kan du “se”, och bli “sedd”, bakom uddar och öar
Vår AIS visar exakt vad som finns “bakom krönet”!!

9 I kraftigt regn kan vår radar få det svårt.
Vår AIS visar exakt vart målet är och vilken kurs och fart det har - oberoende väderlek!

10 Vi får en verklighetstrogen navigation som visar
exakt vart andra är och hur de “ser ut”.

11 Vilka olika AIS system finns? (Automatic Identification System)

12 Olika typer av AIS KLASS A Sänder OCH tar emot information
Måste användas av alla fartyg över 300 bruttoton på int. Trafik Måste användas av alla passagerarfartyg (lokala regler kan förekomma) Måste användas av alla tankers Får användas av ALLA (oberoende hur liten båten är)

13 Olika typer av AIS KLASS B Sänder OCH tar emot information
Kostnadseffektiv säkerhet Finns med inbyggd VHF antennsplitter och FM filter Eller utan inbyggd VHF antennsplitter

14 Olika typer av AIS MOTTAGARE Tar ENDAST emot information.
Kostnadseffektiv säkerhet Finns med inbyggd VHF antennsplitter Eller utan inbyggd VHF antennsplitter

15 AIS Basstationer

16 AIS AtoN Aids to Navigation
För att kunna identifiera ett farledsmärke eller angöring oberoende av väder. Referenspunkt för radar Indikerar om ett sjömärke är på position Indikerar om ett ljus är på eller av

17 Väder information Runt om Sveriges kust finns 60 st väderstationer som skickar ut väderinformation i realtid – hela tiden. Informationen är gratis och tas emot av alla AIS mottagare och transpondrar. Notera dock att alla plottrar presenterar inte denna typ av information!!

18 (Automatic Identification System)
Hur fungerar AIS? (Automatic Identification System)

19 Cellulärt Koncept Fartyget är en radiocell som skickar sin information automatiskt genom att varje AIS kan synkronisera sin kommunikation automatiskt med hjälp av den exakta tiden i GPS.

20 AIS princip (För både Klass A och B)
Man använder 2 dedikerade frekvenser på VHF bandet ( MHz och MHz) . Dessa två frekvenser är indelade i st tidsluckor/frekvens/min (4.500 tidsluckor totalt/min) i vilka man sänder sin information.

21 SOTDMA Konceptet (Klass A)
En Klass A enhet lyssnar 1 minut, efter att den fått ström, innan den börjar att sända i en ledig tidslucka. En Klass A enhet reserverar tidsluckor ”längre fram”, för att vara säker på att få sända sin information.

22 CSTDMA Konceptet (Klass B)
En Klass B enhet lyssnar också 1 minut, efter att den fått ström, innan den börjar att sända. En Klass B enhet får INTE reservera tidsluckor. Trots att en Klass B enhet INTE får reservera tidsluckor är sannolikheten att enheten inte får sända sin information i princip obefintlig tack vare AIS systemets intelligenta uppbyggnad.

23 Vilken information får vi från AIS? (Automatic Identification System)

24 Data som skickas ut. - Dynamisk Data -
Dynamisk data = Data som i princip alltid “förändrar sig”: MMSI nummer => Klass A och B Position => Klass A och B SOG/COG => Klass A och B Kurs från kompass => Klass A och B ROT (Rate of Turn) => Endast Klass A.

25 Data som skickas ut. - Statisk Data -
Statisk data = Data som i princip aldrig “förändrar “sig. MMSI nummer => Klass A och B Call sign => Klass A och B Namn på fartyget => Klass A och B Längd och bredd/ positionsreferens => Klass A och B IMO nummer => Endast Klass A ETA => Endast Klass A Destination => Endast Klass A Maximalt djupgående => Endast Klass A

26 Rapporteringstakter? (Klass A / Klass B)

27 Rapporttakt av Dynamisk data
KLASS A Fart (knop) Updateringstakt Ökad takt sek 31/3 sek sek 2 sek sek 2 sek Till ankar om man 180 sek ändrat status till “Moored” Ökad takt sker när ett fartyg girar mer än 10 grader/s. KLASS B Rapportering var 30 sek Under 2 knop 180 s. Gemensamt för Klass A & B: Statisk data sänds endast var 6:e min!

28 Vad behöver jag?

29 Du måste ALLTID ha en VHF antenn!!
Vad behöver jag? Du måste ALLTID ha en VHF antenn!!

30 Vad behöver jag? - VHF-antennen -
VHF antennen skall vara avstämd för det marina VHF bandet ( MHz) eller en särskild VHF antenn avstämd för AIS frekvenserna 161,975 och 162,025 MHz. Det räcker alltså med en ”vanlig” VHF antenn som är anpassad för en ”vanlig” VHF radio. Tänk dock på att det finns olika kvalitéer på VHF antenner!!

31 Behövs endast 1 VHF antenn!!
Vad behöver jag? För endast mottagning (AIS mottagare): Behövs endast 1 VHF antenn!!

32 För mottagning OCH sändning
Vad behöver jag? För mottagning OCH sändning (AIS Klass A & B) : Behövs: 1 x VHF antenn 1 x GPS antenn 1 x MMSI-nummer

33 Måste vara dedikerad för / direkt ansluten till AIS transpondern!!
Vad behöver jag? - GPS-antennen - Måste vara dedikerad för / direkt ansluten till AIS transpondern!! Man kan inte, och får inte, använda GPS information som kommer från t.ex. en plotter. Den GPS antenn som används måste vara av s.k. aktiv typ med förstärkare i sig och klara 5VDC. Den skall EJ förväxlas med de GPS antenner som i ”dagligt” tal kallas ”aktiva” och som sänder ut NMEA information!

34 Vad behöver jag? - MMSI numret -
MMSI nummer får man genom att ansöka det hos PTS (Post och Telestyrelsen). MMSI nummer som används till en befintlig VHF-radio med Klass D-DSC funktionalitet kan användas.

35 - Programmering av AIS enheten -
Vad behöver jag? - Programmering av AIS enheten - En AIS transponder måste programmeras innan den kan börja sända sin information (den kan alltid ta emot AIS information). Den informationen man lägger in är: MMSI nummer Anropssignal Båtens namn med endast engelska alfabetets bokstäver samt mellanslag. Dvs. inga å, ä, ö eller tecken typ ”/”, ”_”, ”+”, ”-”, etc. Typ av fartyg (alternativen finns i en s.k. ”drop down”-lista). GPS antennens (den som skall vara ansluten till AIS enheten) placering på båten, i hela meter.

36 Gå till Del 2 - Hur AIS presenteras -


Ladda ner ppt "Automatic Identification System"

Liknande presentationer


Google-annonser