Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

HSS Medias digitala medier

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "HSS Medias digitala medier"— Presentationens avskrift:

1 HSS Medias digitala medier
Nättidningarna Mobilsajterna m.vasabladet.fi m.ot.fi m.sydin.fi Sociala medier och forum bloggen.fi

2 Internet är inte tidning (eller radio eller tv)
Internet är ett eget medium som lever och utvecklas på sina egna villkor Användarnas sätt att använda internet styr produktutvecklingen

3 Internet är Här och nu (nyheter) Sökbart (lexikon) Kommunikation mellan människor (sociala medier, web 2.0)

4 Internet är ett medium där man
kommunicerar med varandra, snarare än ett medium där en förläggare eller journalist publicerar material för en publik

5 Virtuell Reell Glöm ordet Kommunikationen på Internet är
I allra högsta grad Reell

6 Sociala medier (web 2.0) är inte
en modefluga. De är webbens innersta väsen. Sociala medier är ett socialt fenomen.

7 2006

8 Nätet påverkar journalistiken

9 Journalistiken har inte monopol.
Sociala medier har också nyheter och debatt. (Bloggar, You Tube, Facebook, Twitter)

10 Webbjournalistik görs med läsarna, inte för läsarna.
(kommentarer, läsarbilder, läsarnyheter)

11 Vi ska också ha egna sociala medier
Användarna föredrar att kommunicera med sådana som står dem nära geografiskt, kulturellt, språkligt Tidningarnas läsare finns där Annonsörernas kunder finns där Svenskhetsfråga

12 Tidning och webb är två olika medier Tidning, tv, radio blir ett medium

13 Webbjournalistik är mångmedial icke-linjär
(text, bild, film, ljud, grafik) icke-linjär (hypertext, korslänkar, utlänkar, sorteringar)

14 Webbnyheter 1. Back to basics. Grunden för webbjournalistik är den klassiska notisen. (snabbt, kort, bra rubrik, upp och nedvända triangeln, korrekt, källkritik)

15 Webbnyheter 2. Ny journalistik.
Webben är ett socialt medium där folk deltar och kommunicerar. Webben är text, bild, ljud och film. Mobilen är plats och position

16 Är nyheten rätt form att berätta nyheter?
Webbens paradoxala långsamhet

17 Webbtidningar Aktiva användare Webb-tv
Allt snabbare tempo, följer nyhetsläget online Riksmedier kan bli lokala Superlokala sajter Multibranding, samarbete Aggregatorer, RSS Rena webbtidningar utan pappersupplaga Konkurrenter globala och pyttesmå Besökarsiffror styr – TNS Metrix – Mobilsajter

18 Vad är som förut? Nya medier ersätter inte existerande medier
utan kompletterar dem Annonsörerna kommer dit kunderna finns

19 Vad är inte som förut? Aktiva användare i stället för passiva läsare
Inga rutinläsare, kvalitet avgör Kvalitet viktigare än tradition på webben Papperstidningens spridningsområde sekundärt, globalt och superlokalt viktigt Ingen automatisk koppling mellan pappersupplaga och webbläsning

20 Att ta betalt Först användare, sedan intäktsmodell
Annonsfinansiering – nya tänkesätt, banners, sök, rubrikannonser

21 Att ta betalt Tidningen en nyckel till sitt samhälle - redigerad helhet, inte en samling enskilda nyheter Mikrobetalningar, mobilapplikationer elektroniskt papper, tablets Hinder: Yle, marknadsledare, sociala medier


Ladda ner ppt "HSS Medias digitala medier"

Liknande presentationer


Google-annonser