Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Den ena stjärnan … Alla organisationer och dess medlemmar måste kunna hantera ”mänskliga” tillkortakommanden som kritik, kränkningar, motgångar och problem.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Den ena stjärnan … Alla organisationer och dess medlemmar måste kunna hantera ”mänskliga” tillkortakommanden som kritik, kränkningar, motgångar och problem."— Presentationens avskrift:

1

2 Den ena stjärnan … Alla organisationer och dess medlemmar måste kunna hantera ”mänskliga” tillkortakommanden som kritik, kränkningar, motgångar och problem. Vi ska inte försöka eliminera dessa mänskligheter – utan lära oss hantera dom på ett konstruktivt sätt.

3 … och den andra Alla människor och verksamheter mår bra och utvecklas om vi kan frigöra och förstärka de goda krafterna som finns i omtänksamhet, uppskattning, humor och framgångar. Mer sånt - och förbättringsförmågan förbättras

4 Uppskattning Du visar dig intresserad av och nyfiken på hennes arbete
Du ber henne om råd och stöd Du ber henne om hjälp i frågor där hon är särskilt kompetent Du ber om hennes åsikt i en fråga och visar att du är intresserad av hennes synpunkter Du talar om för henne att du haft stor nytta av hennes hjälp OBS! (indirekt uppskattning är lättare att ta till sig än direkt uppskattning)

5 ”Trippel” Utrop av beundran … - Wow! - Jag är impad!
Bekräfta svårighet … - Det där var inte lätt! - Många har försökt men få har lyckats! Begär förklaring … - Hur i all värden klarade du det? - Varifrån fick du idén? - Nu blev jag nyfiken – hur gjorde du egentligen?

6 Uppskattning – frågor …
Vilken sorts beröm känns härligast? Kan man be om uppskattning? Fungerar rituell uppskattning - typ Georgiens akademi?

7 Skoj … Främjar den fysiska hälsan
Minskar stress och förebygger utbrändhet Förbättrar problemlösningsförmågan Ger mer kreativitet och uppfinningsrikedom Ökar trivseln i arbetet Främjar interaktion Länkar samman

8 Skoj - frågor Vad kan man göra praktiskt för att öka skoj-nivån?
Vad menas med uttrycket ”Det man lär sig utan glädje, det glömmer man utan sorg”? Vad är det som skiljer skoj från sarkasmer och ironi?

9 Framgång Uppmärksamma dina medarbetare redan från början – sätt dom in i dina planer Notera framsteg – annars kan dom inte uppmärksammas Berätta för andra Tacka andra för bidrag Påpeka nyttan i andras bidrag – gemensam glädje över framgången

10 Framgång - frågor Varför är det nyttigt att analysera framgångar – och varför görs det så sällan? Varför bör man notera och uppmärksamma även små framsteg?

11 Omtanke Hälsningen Intresse – hur mår du? – vad gör du? – vad är viktigt för dej? En hjälpande hand Uppmärksamma oroande situationer

12 Omtanke - frågor Vilka frågor vill du att andra oftare ska ställa om din person? Vad ska en annan människa säga eller göra för att du ska få en känsla av att hon verkligen bryr sig om dig?

13 Problem … man analyserar problem …. … men man försöker nå mål …

14 Problemens onda cirkel
Funderingar kring orsaker Problem diskuteras Anklagande förklaringar Motiveringar till den uteblivna förändringen Nya anklagande förklaringar Försvars- benägenhet Dålig stämning Ingen förväntad förändring Inga bra förslag till lösningar

15 Hur läckert är det? Önskemålets begärlighet – hur stark önskan är att nå målet x Tron på framgång - övertygelsen om att målet kommer att nås = Sannolikheten för att målet ska nås

16 1 Omformulera problem till mål
Det är lättare att nå mål än att ”lösa” problem Uppmärksmamma framstegen och tacka alla som bidragit – helst offentligt! 1 Omformulera problem till mål Mål blir intressanta när man förstår att de syftar till någonting nyttigt När framsteg upp- märksammas och bekräftas så stärks tron på attt det är realistiskt att nå målet 7 Var generös – visa uppskattning 2 Gör målen intressanta Mål måste vara konkreta – annars stannar det vid drömmar Ange så många skäl som möjligt för att målet kan nås – då ökar tron på framgång 3 Formulera gripbara mål 6 Betona varje framsteg Alla måste förstå stegen i den process som leder mot målet 5 Gör målet trovärdigt 4 Redovisa etapperna

17 Problem orientering – Mål/lösningsorientering
Ingen får lämna rummet förrän vi har klart för oss varför personalen inte trivs här! Vi får aldrig någon feed-back från chefen Jag gick en kurs i positivt tänkande och nu först förstår jag hur negativa vi är Vem har gjort slut på toapappersrullen utan att hämta en ny? Vad tycker ni att vi ska satsa på för att få ett bättre arbetsklimat? Så roligt det skulle vara om du kunde ge mej lite beröm ibland Samma frågor som vi diskuterar här togs upp på kursen som jag gick förra veckan Vi måste hitta ett sätt att informera alla om vad man ska göra när papperet tar slut

18 Problem - frågor Varför blir det ofta en klappjakt på syndabockar när man börjar rota i problem? Hur ska man tala om problem utan att såra någon?

19 Kränkningar … Är oundvikliga i mänskligt umgänge
Merparten av alla kränkningar är oavsiktliga Kränkningar - i akt och mening att skada - är oftast en hämnd Hämnd är en medveten handling som utförs av någon som blivit kränkt – därför att hon inte fått gottgörelse för oförrätten

20 ”Konsten att föra kränkningar på tal och göra upp utan dröjsmål – är något av det viktigaste för en fungerande psykosocial arbetsmiljö och för individens psykiska hälsa”

21 ”Säkra dubbelkränkningar”

22 Beskyll henne för att vara torrboll Förringa saken
Vägra diskutera saken Beskyll henne för att vara torrboll Förringa saken Beskyll honom för att vara paranoid ”Jag hade ingen aning om att du är så hyperkänslig” ”Du tål ju ingenting” ”Är du så fin i kanten” ”Om du bara visste hur många gånger du har sårat mej” ”Som man ropar får man svar – du har faktiskt dig själv att skylla” ”Jag har inte tid att älta det där” ”Om vi börjar prata om alla gånger du känt dej sårad – så hinner jag inte jobba överhuvudtaget” ”Nu gör du faktiskt en höna av en fjäder” ”Börja nu inte älta det där igen” ”Du har faktiskt missförstått alltsammans” ”Lilla vän – du har faktiskt fått det hela om bakfoten” ”Tog du det på allvar – det var ju på skoj” ”Fattade du inte att det var en vits” ”Har du ingen humor” ”Du feltolkar det mesta” ”Hör du röster” Beskyll honom för överkänslighet Gå till motattack Beskyll henne för missförstånd

23 Möt den kränkte

24 Lyssna – visa att du är intresserad
Kom överens om en uppföljning Tacka – för att saken togs upp ”Kan jag gottgöra dej på något sätt” ”Hur ska vi göra för att det här inte ska upp- repas” ”Är du nöjd med sam- talet eller ska vi fortsätta resonemanget” ”Du måste berätta” ”Har du tid i eftermiddag så kan vi tala ut om saken så att den inte ligger och gnager” ”Jag är ledsen att det gick så här” ”Att det gick så här beror på min tanklöshet” ”Efter att ha hört din berättelse kan jag mycket väl föreställa mej hur du kände dej” ”Det är bra att du tog upp det och att du vill prata med mej om det” Ta på dej en del av ansvaret – beklaga det inträffade Visa förståelse – försök förstå motparten

25 Kränkningar - frågor Hur ska man agera om man själv känner sig sårad?
Hur ska man agera om man misstänker att man har sårat någon?

26 Motgångar Misstag är nyttiga för man lär sig alltid någonting – men hur i helvete kunde du göra en sådan tabbe!

27 Så här gör du för att andras misslyckanden ska plåga dom riktigt länge … och för att du ska vara säker på att dom inte vågar prova sina vingar på länge

28 Gör klart att du inte är intresserad …
Nedvärdera händelsen … Verka förvånad över att saken fort- farande plågar personen … ”Tänker du fortfarande på det där – det måste du släppa” ”Den som ältar gamla oförrätter får skylla sig själv” ”Ska du grubbla över det där resten av ditt liv” ”Det där kan drabba vem som helst – inget att bry sig om” ”Värst vad du lägger skuld på dej själv” ”Det där är väl inget att orda om” ”Du har ingen aning om vad andra råkar ut för” ”Lite obehag får man tåla” ”Sorry, jag är lite stressad, måste rusa” ”Du skulle bara veta vad som hände mej en gång” ”Du – vet du vad klockan är” Kritisera personens inställning till motgången …

29 … så om du vill hjälpa någon förbi en motgång – gör precis tvärt om!

30 Motgångar - frågor Varför är människor så rädda för misslyckanden och tabbar? Varför är det ofta bättre att berätta för andra om sina misslyckanden och motgångar än att hålla inne med dem?

31 Kritik Det är lättare att acceptera råd än kritik
Om du mot förmodan skulle råka känna någon som du tycker har något irriterande drag eller en ovana – tänk då på att …. Det är lättare att acceptera råd än kritik Det är lättare att acceptera förslag än råd Det är lättare att acceptera önskemål än förslag

32 Kritik - frågor Vilken sorts kritik är särskilt svår att ta?
I vilka situationer ska man hålla inne med kritik?

33 Jobba med ”dubbelstjärnan”

34


Ladda ner ppt "Den ena stjärnan … Alla organisationer och dess medlemmar måste kunna hantera ”mänskliga” tillkortakommanden som kritik, kränkningar, motgångar och problem."

Liknande presentationer


Google-annonser